
Det er somme tider bare en lille ting, som kan få en historie til at blive til. Et brev, en henkastet bemærkning, et hus og som i dette tilfælde et billede, som arkivet ligger inde med. Et billede af boven på et ret stort skib og teksten: M/S Kina Adoptivskib år 1950, samt henvisning til Gylling skole. Af billedet at dømme, var skibet for stort til at kunne befinde sig på skolen. Så havde skolen forpligtet sig til at stille med en flok elever til at spule dækket eller til at male skroget når det kom i havn. Eller hvad gik det her ud på? Det bedste spor vi havde var henvisningen til Gylling skole, så der var ikke anden udvej end at gennemse arkivkasserne med Gylling skole for at se om der var et spor. Vi var heldig i kasse nr. 3 at finde en ret stor konvolut hvor der stod: Dansk Skibsadoption, Dampfærgevej 3, København Ø, Danmark. Ligeledes fandt vi også nogle af de gamle skoleblade ”Vennebåndet” hvor M/S Kina var omtalt. Ø.Ks. allernyeste skib der bla. sejlede til Australien.
Dansk Skibsadoption forening blev stiftet den 21. september 1948 af Foreningen til Søfartens Fremme, som et led i oplysningsarbejdet om dansk skibsfart. Skibsadoptionen formidlede kontakt mellem skoler og skibe med udveksling af breve og andre former for hilsener. Mange skoler fik derved opbygget eksotiske samlinger, og eleverne fik et indtryk af søfartens vilkår.

Skibsadoptionen omfattede ca. 150 kontakter mellem skibe og skoler fordelt over hele landet. Såvel gymnasieskoler som folkeskoler og private skoler i købstæder og på landet deltog i arbejdet, ligesom 3 danske skoler i Sydslesvig adopterede skibe.
Ideen til adoption var opstået i London i 1934 og havde herfra bredt sig også til udlandet. I Danmark havde virksomheden i alle årene været administreret gennem Foreningen til Søfartens Fremme. I komiteen, der koordinerede arbejdet, sad repræsentanter for skoler, skoleledelser og skoleadministrationen foruden de søfarendes organisationer. Foreningens aktiviteter indstilledes gradvist i 1980’erne.
Det var i dette selskab Gylling skole kom med i 1948. Eleverne skulle altså hverken spule dæk eller male skroget, de skulle udveksle breve med søfolkene ombord på M/S Kina. I ”Vennebåndet” kan man læse, at der flittigt blev udvekslet breve mellem skibet og eleverne, via kontoret i København. Der kom sågar også telegram til juletid fra skibet, med ønsket om en glædelig jul. Skibets første Kaptain var V. Jusjong som må have følt et stort ansvar for aftalen mellem skolen og skibet, for da han blev forflyttet til M/S Jutlandia i 1949 informerede han skolens lærer og elever om det i ”Vennebåndet”, og takkede for den fine korrespondance med skolen. Også den nye Kaptain P. Sørensen præsenterede sig i ”Vennebåndet” og håbede på at det gode samarbejde fortsatte.
Den 2. oktober 1949 havde skolen besøg af den ledende kraft inden for Dansk skibsadoption B. Munthe Morgenstierne, som fortalte om skibsfartens udvikling og betydning. Den 10. oktober aflagde lærer Madsen, hans kone Ketty og deres søn Per et besøg i Ålborg, hvor M/S Kina lå for at laste. Den lille familie blev ikke så lidt imponeret af skibets størrelse og de fik en fin rundvisning af skibets Kaptain P. Sørensen. Op til julen 1949 modtog eleverne på Gylling skole en pakke fra søfolkene på M/S Kina indeholdende to smukke koralsamlinger, som blev tilføjet skolens andre samlinger.
I oktober 1954 modtog eleverne et brev fra M/S Kina der på det tidspunkt sejlede på det Røde Hav. Ud fra brevets begyndelse, kan det forstås at der er sket en nedgang i brevveksling mellem skolen og skibet, men fire af skibet besætning er her gået sammen om at skive breve til eleverne. De 4 var: 3. styrmand Paul Olsen, Aspirant Kurt B. Christiansen, tømmermand Daniel Pedersen og telegrafist Flemming Jacobsen mens elektrikeren der var en ivrig amatørfotograf, havde taget de medsendte billeder. Det vil gå for vidt at gengive brevene her da de fylder 17 sider i alt. Men de 4 fortæller levende om livet og dagligdagen ombord på skibet. Der er beskrivelser af hvad skibet blev lastet med og hvor, steder hvor besætningen fik landlov. Levende beskrivelser af de personer de mødte på deres vej, både deres beklædning, deres hygiejniske tilstande eller mangel på sammen. Omgivelsernes forhold med åbne kloaker, vandforsyning fra floderne hvor der også vaskes tøj og deslige. Syge, sultne og fattige som lå gaderne i bla. Bangkok, Shanghai og Singapore. Besøg på smukke templer, og i Pisa for at se det skæve tårn. Men også ”Carl Olsen” får et lille muntre ord med på vejen. Det er skibet kat, som en dag kom ombord sød, lille og mager var den, men man kan nu forstå at det er den ikke længere. Nu er den stadig sød, men dygtig doven lader det til. Jo de fire ombord beskrev levende om livet på det store skib, så eleverne kunne få et indblik i det at være til søs.
Hvor længe eleverne på Gylling skole og sømændene skrev sammen vides ikke, men det lader til at i den tid det stod på, var det til stor glæde og fornøjelse for begge partner.

Lidt om M/S Kina: Skibet blev bygget på Burmeister og Wain i København. Det havde en længde på 147,61 m. en bredde på 19,84 m. og et udkast på 11,83 m. og med en hastighed i knop på 16,0. Skibet havde sin prøvetur den 11. november 1948 og afgik på sin jomfrurejse til Australien den 14. november 1948. Fra 1948 – 1968 gennemførte M/S Kina i alt 38 rejser på ØK´s ruter der gik til Australien, New Zealand og Østen. Derudover gennemførte skibet også 1 rejse til Nordafrika og 1 rejse til Sydamerika og USA’s vestkyst.
I 1968 blev skibet solgt første gang til Italien og senere solgt et par gange mere, og hver gang skiftede skibet til et andet navn, for så til sidst i 1973 at blive solgt til ophugning i Taiwan, hvor skibet ankom den 3/11 til Kaohsiung, der så blev skibets sidste havn.








Historien bygger på oplysninger fra arkivalier på Gylling arkiv og Foreningen til Søfartens Fremme.